Medical taping

Het Medical Taping Concept (MTC) is een van oorsprong Aziatische tapemethode die niet alleen een stabiliserende werking heeft op gewrichten, maar tevens de spierfunctie, de bloed- en lymfcirculatie stimuleert en ondersteunt.

Medical taping kent vele indicaties:

• behandeling van pijn in of blessures aan het bewegingsapparaat, bijvoorbeeld rug-, schouder- of knieklachten of pijnlijke spierknopen (triggerpoints)
  • verminderen van klachten als oedeem en bloeduitstortingen, bijvoorbeeld na trauma of operatie
  • houdingscorrectie en ondersteuning bij training
  • behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals muisarm, tennis- of golfarm)
  • bestrijding van (spannings-) hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel
  • het gunstig beïnvloeden van de orgaanfunctie via segmentale benadering, zoals bij hooikoorts of maagklachten
  • ondersteuning van de acupunctuurbehandeling

De speciale elastische tape zorgt voor ondersteuning en activatie van de lichaamseigen herstelprocessen, zonder de bewegingsvrijheid te beperken.
De tape zorgt ervoor dat de huid wordt gelift. Hierdoor wordt onmiddellijk de druk onderhuids verminderd, waardoor de bloedsomloop en de lymfestroom zich (lokaal) kunnen herstellen. Als gevolg hiervan neemt de druk op de pijnreceptoren af en vermindert of verdwijnt de pijn vrijwel direct en wordt het herstel geoptimaliseerd. Door het genezingsproces op deze manier continu te ondersteunen wordt gezorgd voor een effect dat zich verder uitstrekt dan de behandeling. Omdat de tape meerdere dagen kan blijven zitten, ook tijdens douchen en zwemmen, ontstaat een unieke 24-uurs behandeling.

Voor dieren is er een speciale tape ontwikkeld met een grotere kleefkracht, zodat dieren met kort haar ook getapet kunnen worden.