High Power Lasertherapie

Laserlicht activeert de weefselcellen, en zet ze aan tot meer energieproductie. Het gevolg is een versnelde genezing en minder pijn. Lasertherapie is pijnloos, de patiënt ervaart alleen wat warmte of tintelingen.
De therapie kan bij zeer veel problemen succesvol worden ingezet: bijvoorbeeld bij chronische problemen als artrose, maar ook voor optimalisatie of versnelling van herstel bij acute letsels als wonden, spierbeschadigingen en fracturen. Lasertherapie kan tevens preventief gebruikt worden.

Het gevolg is een versnelde genezing en minder pijn

Door de vooruitgang in de techniek is nu een praktisch bruikbare High Power Laser ontwikkeld die veilig bij mensen en dieren toepasbaar is en een dieptewerking tot 7 centimeter heeft. In tegenstelling tot de eerder gebruikte Low Level Lasers, die slechts enkele millimeters diep werken. Het werkingsmechanisme is als volgt: Als laserlicht met een bepaalde energie en golflengte in de weefsels terecht komt, ontstaat er een proces dat "fotobiostimulatie" heet, wat betekent dat licht wordt omgezet in energie (ATP) op celniveau. Deze extra energie wordt het gebruikt voor het normaliseren van de cel functie, remmen van schadelijke ontstekingsreacties, stimuleren van het genezingsproces en verminderen van de pijn.

Lasertherapie verbetert de doorbloeding in het gebied dat behandeld wordt. De aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen, en de afvoer van afvalstoffen neemt toe. Het lymfesysteem wordt gestimuleerd waardoor oedeem en vochtophopingen sneller afnemen. Het immuunsysteem wordt versterkt en de productie van endorfines (lichaamseigen pijnstillers) wordt bevorderd.

Daarnaast kan lasertherapie gebruikt worden om acupunctuurpunten te behandelen wanneer het gebruik van naalden niet mogelijk of wenselijk is.

Indicaties voor zowel mens als dier:

• (traag herstellende) wonden en littekens
  • pees-, ligament- en gewrichtsblessures
  • spierpijn, -blessures en verhoogde spierspanning (triggerpoints)
  • Artrose
  • bevordering van herstel na een orthopedische operatie
  • rug- en nekklachten
  • perifere zenuwbeschadigingen
  • overbelastingsblessures als tenniselleboog, hielspoor en KANS(RSI)
  • Carpaaltunnelsyndroom
  • slijmbeursontsteking
  • specifiek voor paarden: kapotte mondhoeken en mok